• Foto Home 01
  • Foto Home 02
  • Foto Home 03
  • Foto Home 04
  • Foto Home 05
Nog enkele plaatsen vrij!

Schrijf nu in>>

Helaas spelen steeds minder kinderen regelmatig buiten en nog minder kinderen krijgen de kans om in de natuur te spelen. Door de verstedelijking is er steeds minder plaats om lekker buiten te kunnen spelen, maar wat ook een grote rol speelt is de hoeveelheid speelgoed die veel kinderen bezitten en de aantrekkingskracht van tv en spelcomputers.

Niet aangelegde, rommelige terreintjes zijn heerlijke speelplekken voor kinderen. Er zijn veel losse elementen, zoals zand en water, stenen om mee te bouwen, te verzamelen of om op te zitten, bomen om in te klimmen, takken en takjes om hutten van te bouwen of dienst te doen als popjes, dieren, vliegtuigen of auto’s. Struiken om je tussen of onder te verschuilen en gras, bloemen en diertjes om te bestuderen. Al die elementen die los of gecombineerd eindeloze spelmogelijkheden bieden, zorgen voor de ontwikkeling van creativiteit en vindingrijkheid. Buiten staan alle zintuigen op scherp, natte blaadjes ruiken heerlijk, maar de lente ook, sneeuw voelt nat, maar ook zacht. En als je goed luistert hoor je van alles!!

Tijdens het banjeren door de natuur komen de kinderen fysieke uitdagingen tegen. In het begin heeft het kind misschien nog weinig zelfvertrouwen als het gaat om boompje klimmen, takken dunschillen, of over een greppel springen.
Meestal leert een kind dit snel, ontwikkelt het motivatie en leert wat het wel en niet kan. Wij leren kinderen om hun grenzen aan te geven en dat zij durven te zeggen wanneer het te eng is of juist te zwaar. Wij helpen de kinderen om toch te iets te proberen of op een andere manier aan te durven.
Wij leren kinderen ook te voelen of ze het warm of koud hebben, zodat ze zelf kunnen beslissen of ze hun jas dicht moeten doen of dat ze bij warm weer een laagje uittrekken. De jongste kinderen worden hierbij geholpen, maar de grotere kinderen kunnen dit vaak al best zelfstandig.

Kinderen hebben de gelegenheid nodig om helemaal op te kunnen gaan in hun eigen spel met natuurlijke materialen. Wij vinden dus dat wij de kinderen de mogelijkheid moeten geven om écht in contact te komen met de natuur.
Door zelf een draai te geven aan “natuurlijke gebruiksvoorwerpen” kunnen kinderen hun eigen creativiteit kwijt. Een tak kan een step zijn, een toverstaf of zelfs een vliegtuig. Er is altijd genoeg voor iedereen. Kinderen die ook zo’n mooie step willen bijvoorbeeld, kunnen die simpelweg vinden in de natuur.
De creativiteit bij Les Enfants is vooral terug te vinden in wat de kinderen met het aanwezige, natuurlijke materiaal doen. De kinderen worden uitgedaagd door de natuur omdat er altijd iets te beleven valt.

We gebruiken vaste buitenlocaties in het Abtswoudse Bos, maar het uiterlijk van deze locaties verandert soms dagelijks. Het weer verandert, de seizoenen veranderen, de bomen en planten groeien of de bladeren vallen. Dieren kunnen zich onverwacht laten zien. En in elk seizoen bloeien weer andere bloemen en zijn andere insecten te zien.
Daarnaast zijn er door het jaar heen telkens andere spelvormen mogelijk (pootje baden of schuiven op het ijs). De kinderen leren de verschillende gezichten van de stabiele maar veranderende natuur kennen, door er gewoon te zijn!

Tegenwoordig zijn kinderen over het algemeen het grootste gedeelte van de dag binnen. Wij, bij Les Enfants, zouden dat graag anders zien. Na schooltijd scheppen wij de juiste condities, zodat kinderen alsnog de mogelijkheid krijgen om vrij buiten te spelen.

Kinderen die dagelijks in de natuur verblijven:

  • bewegen genoeg door actief spel;
  • ontplooien creativiteit door onder ander soortig spel zoals houtsnijden of boomklimmen;
  • doen kennis van de natuur op en hebben boeiende ervaringen;
  • ontwikkelen zich motorisch door spel in een uitdagende omgeving;
  • ontwikkelen teamgeest door als groep klussen te klaren;
  • ontspannen zich door de natuurlijke omgeving en de beweging;
  • gaan zich veiliger gedragen doordat het risico's leert (h)erkennen;
  • gaan zich milieuvriendelijker gedragen;
  • zijn gezonder en energieker door rechtstreeks daglicht en frisse buitenlucht.

Uilen

Bij de BSO is er 1 groep van 20 kinderen. Deze groep heet de uilengroep.
Wij werken met een verticale groepsopbouw. In de verticale groep is de leeftijd van de kinderen tussen de 4 en 13 jaar. Een pedagogisch medewerker op onze BSO begeleidt 10 kinderen.

Er vindt een enorme ontwikkeling plaats tussen een kind van 4 en een kind van 13 jaar. Binnen deze groep hebben wij een belangrijke en moeilijke taak ervoor te zorgen dat alle kinderen tot ontplooiing kunnen komen.

Tegelijkertijd biedt een verticale groep ook voordelen:

  • jongere kinderen worden gestimuleerd in hun spel door oudere kinderen;
  • de kinderen blijven gedurende hun hele opvangperiode in dezelfde groep;
  • grotere kinderen kunnen hun zorgzaamheid ontwikkelen voor jongere kinderen;
  • kinderen uit één gezin kunnen bij elkaar in een groep.

Over het algemeen zijn de kinderen gedurende de hele dag al juist onder hun eigen leeftijdsgenootjes in de klas op school geweest. Een verticale groepsopbouw bij de BSO biedt dus een andere situatie dan overdag.

Kinderopvang Les Enfants | Abtswoude 19c | 2626 NC Delft
Contactpersoon: Linda van der Pot-de Vries, 015- 2620720, 06-41954799, info@kinderopvang-lesenfants.nl
Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen: Kinderdagverblijf - Buitenschoolse opvang
Privacyverklaring